Предстоятель УПЦ 
 Бiографiя
 Пастирське слово
 Проповіді
 Питання-Вiдповiдь
 Інтерв'ю

Предстоятель УПЦ 

 Бiографiя
 Пастирське слово
 Проповіді
 Питання-Вiдповiдь
 Інтерв'ю

Церква 
 Новини
 Історія
 Священний Синод
 Єпископат
 Єпархії
 Монастирі
 Навчальні заклади
 Офіційні видання

Київська єпархія 
 Храми Києва

Наші святині 
 Ікони
 Святі

Фотогалерея 
 Предстоятель
 Події






Українська Православна Церква / Ukrainian Orthodox Church / Украинская Православная Церковь Питання і відповіді (FAQ)



[ Поставте запитання ]


Розділ: Зміст -> Таїнства Церкви -> Хрещення

Питання
·  Якщо доросла людина, яка не була хрещена в дитинстві, вірує в Бога, чи обов’язково їй хреститися?
·  Чому Церква вимагає називати немовлят іменами святих?
·  В якому віці можна хрестити дитину?
·  Чому матері не можна бути присутньою на хрещенні?
·  Де краще хрестити немовля: вдома чи в Церкві?
·  Кажуть, що хрещення обливанням недійсне. Що робити тим, кого так похрестили?
·  Якщо людина не пам’ятає, хрещена вона чи ні, їй потрібно хреститися?
·  Якщо батьки більше не спілкуються з хрещеними своєї дитини, чи можуть вони їх замінити?
·  Як стати християнином і чи потрібно для цього хреститися?
·  Нещодавно дізналася, що день народження і день ангела - це різні дні. А як дізнатися, коли у тебе день ангела?
·  Чи впливає ім’я, надане при Хрещенні на долю людини?
·  Чи дозволяється називати дитину подвійним ім’ям?
·  У чому полягають духовні обов’язки хрещених батьків?
·  Скільки хрещених повинно бути при хрещенні дитини? Чи можна запрошувати декілька пар хрещених батьків?
·  Навіщо на 40 день мати приносить дитину до церкви?
·  Чи треба хрестити немовлят? Вони ж ще нічого не розуміють?
·  Чи потрібні хрещені дорослим?
·  Як підготуватися до Таїнства Хрещення дорослій людині?
·  Чи можна хреститися двічі, якщо перший раз людина була охрещена у несвідомому віці?
·  Кого можна брати хрещеними для своєї дитині і хто не може бути хрещеними батьками?
·  Чи можна відмовитися від хрещених батьків, якщо вони не виконують свої обов’язки? Чи потрібно в такому випадку перехрещувати дитину і запрошувати інших хрещених?
·  Якщо батьки не встигли охрестити дитину і вона померла, чи означає це, що для неї неможливе спасіння?
·  Чи вважається Хрещення дійсним, якщо під час Таїнства людина не була віруючою?
·  Якщо людина була охрещена у дитинстві, а увірувала лише у зрілому віці, чи є для неї дійсним таке Таїнство?
·  Чи дійсно, що коли людина приймає хрещення, вона автоматично досягає спасіння?
·  Чи дійсно у випадку смертельної небезпеки людину може охрестити і мирянин?
·  Що таке первородний гріх, якого позбувається людина у Таїнстві Хрещення?

 Відповідь
 
Якщо доросла людина, яка не була хрещена в дитинстві, вірує в Бога, чи обов’язково їй хреститися?

Блаженніший Митрополит Володимир: Таїнство Хрещення – це духовне народження для людини.
На безумовній необхідності хрещення наполягав сам Господь. Коли одного разу до нього таємно вночі прийшов один з начальників юдейських на ім’я Никодим, Господь сказав йому: “Істинно, істинно кажу тобі, якщо хто не народиться звище, не зможе бачити Царство Боже”.
Це дуже здивувало Никодима і він промовив: „Як може людина народитися, коли вона вже стара? Хіба вона може вдруге увійти у утробу матері своєї і народитися?”.
На що Господь відповів: „Істинно, істинно кажу тобі, якщо хто не народиться від води і Духа, не може увійти в Царства Божого” (Ін. 3, 1-5).
Таким чином виходить, що той, хто не хреститься, не тільки не зможе увійти до Царства Небесного, але навіть побачити його. Бо для вічного життя така людина не народилася.
До того ж, Господь сам довів необхідність хрещення, коли прийняв його від Іоанна у водах Йорданських. Теж саме він заповідував учням і апостолам, коли казав перед Вознесінням: „Йдіть, навчіть всі народи, хрестячи їх в ім’я Отця і Сина і Святого Духа” (Мф. 28, 19).

Повернутися в початок


Чому Церква вимагає називати немовлят іменами святих?

Блаженніший Митрополит Володимир: По-перше, для того, щоб показати людям, що їх призначення бути святими, як того вимагає сам Господь, говорячи: „будьте святі, бо Я святий” (1 Петр. 1, 16).
По-друге, таким чином при хрещенні ми отримуємо небесного покровителя та приклад життя у Христі, досягнення духовної досконалості та подвигу заради віри.
Якщо носиш ім’я апостола, намагайся бути схожим на нього в уважному слуханні і розумінні Слова Божого та бажанні навернути до Христа тих, хто й досі без Нього.
Якщо носиш ім’я мученика або мучениці, навчися любити Христа так, щоб бути готовим віддати заради Нього та Царства Божого найдорожче, що маєш. А також будь завжди готовим безбоязно сповідувати свою віру перед людьми.
Якщо носиш ім’я преподобного отця або преподобної матері, то дивлячись на подвиги благочестя іноків та інокинь, навчайся послуху, молитві, нестяжанію та вмінню тримати піст.
А якщо носиш ім’я ангельське, намагайся жити як ангел та завжди прославляй Бога і молитвою, і своїми добрими справами.

Повернутися в початок


В якому віці можна хрестити дитину?

Блаженніший Митрополит Володимир: Якщо існує загроза життю дитини, то її можна хрестити навіть одразу після народження. Саме в таких критичних випадках можливе хрещення дитини мирянином. Коли поруч немає священика, і невідомо, чи виживе немовля, то хрестити його може хрещена людина. Якщо дитина виживає, то усі інші молитви чинопослідування Таїнства хрещення доповнить у Церкві священик, який також звершить таїнство Миропомазання.
У звичайних умовах дитину можна хрестити після 9-го дня, коли за церковною традицією дитині дається ім”я, при чому читається особлива молитва.
Можна хрестити немовля і після 40-го дня життя, коли після так званої "молитви матері" жінці, що народжувала, дозволяється приходити до храму та приймати участь у таїнствах Церкви.
Але хочу нагадати, що немовлят Церква хрестить, по вірі батьків по крові та хресних батьків, які приймають дитину від хрещальної купелі і дають обіцянку виховати дитину Православній вірі. Тому головним є не день або дата хрещення, а справжнє бажання батьків та відповідна налаштованість хрещених.

Повернутися в початок


Чому матері не можна бути присутньою на хрещенні?

Блаженніший Митрополит Володимир: За церковними правилами, жінка, яка народила дитину, не приймає участі у церковних таїнствах та не ходить до храму протягом перших 40 днів після пологів. По закінченні цього терміну, спеціально для неї, , читається "молитва жінці після пологів" і вона повертається до повноцінного церковного життя. Варто зауважити, що молитва ця читається незалежно від того лишилася дитина жити чи, як би це не було прикро, померла.
Враховуючи те, що наші благочестиві предки зазвичай хрестили дітей між 9 та 40 днями після їх народження, та не вдома, а в храмі, то мати і не мала змоги бути присутньою під час хрещення, яке звершувалось в церкві. Такий хід речей увійшов у традицію і вкорінився у народній свідомості.
Про те, що ця традиція має саме таке походження, свідчить і те, що у древній Церкві саме батьки приймали свою дитину від купелі, і саме батьки обіцяли Церкві, що виховають немовля справжнім християнином.
Зараз їм у цьому покликані допомогти хрещені, які і лишаються самі у церкві разом з дитиною під час звершення таїнства, щоб в такий спосіб відчути відповідальність за майбутнє виховання новонародженого члена Церкви Христової у Таїнстві хрещення.

Повернутися в початок


Де краще хрестити немовля: вдома чи в Церкві?

Блаженніший Митрополит Володимир: Спосіб хрещення немовлят вдома, походить від часів гонінь на Церкву. Саме атеїстичні гоніння радянських часів та відсутність поблизу відкритих храмів змушували батьків таємно запрошувати священика додому, де й звершувалося таїнство хрещення.
Сьогодні лиха година минула, храми відкриті і відкриваються скрізь, тому доречно повернутися до виконання церковних правил, які вимагають хрестити дитину в церкві або у спеціально обладнаній хрещальні.
Таким чином містичному значенню таїнства хрещення, коли через благодать таїнства "водою і духом" людина народжується для життя вічного і стає членом Церкви Христової, відповідає і зовнішня сторона події, коли людина приходить до храму-церкви, в якому і приймає Божу благодать.
До того ж відвідини храму усією родиною підкреслюють велич події і створюють відповідний настрій у батьків, хрещених та родичів.
А хрещення вдома, поза межами храму, є виключенням і може бути здійснено тільки за поважних причин, якто: хвороба чи слабкість дитини, або відсутність опалення у храмі в холодну пору року.

Повернутися в початок


Кажуть, що хрещення обливанням недійсне. Що робити тим, кого так похрестили?

Блаженніший Митрополит Володимир: Всяке таїнство хрещення повинно здійснюватися законним священиком канонічної Православної Церкви в межах своєї парафії та за благословенням керуючого архієрея, згідно встановленого Церквою чинопослідування данного Таїнства.
В святому Письмі не вказано в який спосіб необхідно звершувати таїнство хрещення, і скільки води для цього потрібно. Спаситель у своїй бесіді з Никодимом говорить що для вічного життя треба заново родитися від “води і Духа”. Тобто Господь вказує на необхідність для таїнства води, як символа життя, без якої не можливе життя фізичне, та Духа – Благодаті Божої – Води живої, джерелом якої є Бог. Ще одна вказівка Священного писання – це необхідність хрестити людину з Призиванням Імені Пресвятої Трійці.
Що стосується так званого обливання та повного погруження, то дійсно традиціям і правилам Православної Церкви більш відповідає останній чин звершення таїнства. Тому зараз, коли церква отримала свободу, при багатьох храмах будуються спеціальні хрещальні, так звані баптистерії, в яких навіть доросла людина може повністю увійти у воду.
Однак, було б несправедливим вважати людину нехрещеною, лише тому, що при присутності вній міцної віри, не знайшлося для таїнства хрешення достатньої для погруження кількості води.

Повернутися в початок


Якщо людина не пам’ятає, хрещена вона чи ні, їй потрібно хреститися?

Блаженніший Митрополит Володимир: Насамперед потрібно докласти всіх зусиль, аби з’ясувати, була людина охрещена чи ні. Про це слід запитати у своїх близьких, священика, який імовірно міг звершити Таїнство. Така інформація може також знаходитись у храмових записах тієї місцевості, де людина народилась, або серед родинних документів. Якщо можливості дізнатися про те, чи була людина охрещена у дитинстві немає, їй варто хреститися. Не можна припустити, щоб побоювання порушити церковне встановлення про неповторність Хрещення залишило людину взагалі без цього спасительного Таїнства. Саме чинопослідування його в названих обставинах не розбігається зі звичним. Єдиною особливістю в цьому випадку є, згідно з Требником святителя Петра Могили, долучАння до слів тайнозвершувальної формули «Хрещається раб Божий…» словосполучення «якщо не хрещений є».
Повернутися в початок


Якщо батьки більше не спілкуються з хрещеними своєї дитини, чи можуть вони їх замінити?

Блаженніший Митрополит Володимир: Так і хочеться відповісти питанням на питання: А чи може людина змінити своїх батьків, якщо вини їй не подобаються? Чи відректися від лікаря або акушерки, які приймали пологи?!
Таїнство хрещення - це таїнство духовного народження, яке не може бути повторене або мати зворотну дію.
Хрещені - це люди, яким Церква разом з батьками доручає духовне, християнське виховання дитини. Якщо хрещені та батьки посварилися, або роз’їхалися в різні сторони, ніхто не зможе відняти в них можливості і обов’язку хоча б молитися за своїх хресників, доручаючи їх божественному піклуванню.
Батькам же хочеться порадити: щоб запобігти подібних ситуацій, хрещених для дитини треба обирати не тільки серед приємних людей, або за принципом корисності. Хрещений або хрещена повинні бути справжніми православними християнами, і тоді не буде виникати необхідність їх заміняти.

Повернутися в початок


Як стати християнином і чи потрібно для цього хреститися?

Блаженніший Митрополит Володимир: Стати християнином — означає змінити переконання и образ життя, переродиться в нову людину. Слова Господа про те, що зерно не оживе, якщо не помре (Ін. 12,24), або сказане Никодиму: «Хто не народиться від води і Духа, не може увійти в Царство Боже» (Ин.3,5), підтверджуються самим життям. Історія Християнства знає багато прикладів, коли ті, хто увірували у Христа, а потім хрестились, ставали іншими людьми. Духовно відроджена людина перестає жити для себе і починає жити для Бога, інших людей, знаходячи в цьому для себе повноту буття. Хрещення — це Таїнство, в якому той, хто хреститься, при потрійному погруженні у воду и при прикликанні тим, хто хрестить, Імені Пресвятої Трійці, Отця і Сина і Святого Духа, вмирає для життя плотського, гріховного, а відроджується Духом Святим у життя духовне і святе. Таким чином охрещений вводиться у Церкву і стає її членом. Уже саме визначення Таїнства Хрещення говорить про те, що воно пов’язане з кардинальним переломом у житті людини. Для достойного прийняття Хрещення потрібні віра і покаяння, відмова від гріховного життя.
Повернутися в початок


Нещодавно дізналася, що день народження і день ангела - це різні дні. А як дізнатися, коли у тебе день ангела?

Блаженніший Митрополит Володимир: День ангела - це день пам’яті святого, на честь якого людині дається ім’я при хрещенні. Тож у цьому випадку ангелом називається не ангел хоронитель людини, який теж є у кожного, а одноіменний нам святий, який стає нашим покровителем та прикладом життя у Христі.
День ангела ще називають іменинами, бо він пов’язаний з ім’ям святого і ім’ям людини.
Дізнатися про те, коли святкувати день свого святого можна з церковного календаря.
Але коли людина точно не знає на честь якого святого її хрестили, то можна порадитися зі священиком, або знайти за календарем день пам’яті найбільшвідомого святого з цим ім’ям, або першого святого з цим ім’ям після дня вашого народження.
До речі, день народження і день ангела можуть співпадати, коли людину названо на честь святого, пам’ять якого звершується в день народження.

Повернутися в початок


Чи впливає ім’я, надане при Хрещенні на долю людини?

Блаженійший Митрополит Володимир: Саме по собі ім’я (як набір звуків або букв) не може будь-яким чином впливати на долю людини. Наша доля залежить виключно від того, яке життя ми проводимо.
Також можна згадати народну мудрість: „Не ім’я прикрашає людину, а людина ім’я”. Якщо прагнемо добрих справ, любимо свого ближнього, живемо згідно із заповідями Божими, тоді й Господь наділяє нас такою долею, котрої ми бажаємо і заслуговуємо.
З першохристиянських часів Церква збирала та записувала імена святих. Таким чином з’явилися святці, тобто список імен святих, з якого ми вибираємо ім’я для новонародженої дитини та, разом з тим, небесного покровителя для неї.
Завжди треба пам’ятати, що ім’я кожного з нас – це ім’я одного з християнських подвижників. І ми повинні бути гідними того духовного подвигу святого, завдяки якому воно вписане у православний календар. Тоді й молитвами небесного покровителя, ім’я якого ми носимо, Господь буде являти у нашій долі Свою милість, любов та благодать.

Повернутися в початок


Чи дозволяється називати дитину подвійним ім’ям?

Блаженійший Митрополит Володимир: Звичай називати дитину подвійним ім’ям має місце лише у західних християн: католиків та протестантів. Сучасна православна традиція не передбачає надання дитині подвійного імені. Хоча у давньоруській Церкві ми й знаходимо таки приклади, зумовлено це було особливими історичними обставинами. Дійсно, свята княгиня Ольга у хрещенні звалася Єленою, святий Володимир – Василієм, а святий Ярослав Мудрий – Георгієм. Але пояснюється це тим, що імен, котрі носили ці святі до свого Хрещення у православних святцях ще не було. З’явилися вони там тільки після освячення їх подвигом та добрими справами своїми власниками. При Хрещенні ж, людині, за традицією, надається ім’я того чи іншого визначеного християнського святого.
Треба сказати, що, знов-таки, ще в добу Київської Русі православне духовенство не радило називати дітей подвійним ім’ям, вказуючи на те, що це є виключно „латинським звичаєм”.

Повернутися в початок


У чому полягають духовні обов’язки хрещених батьків?

Блаженійший Митрополит Володимир: Першим обов’язком хрещених батьків є свідоме і поважне ставлення до Таїнства Хрещення. Вони повинні усвідомлювати, що за їх вірою дитина долучається до Православної Церкви, стає співпричасницею Божої благодаті.
Під час Таїнства, хрещені від імені малюка, відрікаються від сатани, поєднуються з Христом. За церковними правилами один з хрещених батьків має прочитати „Символ віри” – короткий виклад основ православного віросповідання.
Після Хрещення, протягом усього життя людини, а особливо під час зростання у віці та морального становлення, хрещені батьки мають піклуватися про її внутрішній стан, православне виховання, молитися за неї. При цьому вони самі повинні бути добрими християнами та взірцем для свого хрещеника у діяльному церковному житті.

Повернутися в початок


Скільки хрещених повинно бути при хрещенні дитини? Чи можна запрошувати декілька пар хрещених батьків?

Блаженійший Митрополит Володимир: Згідно з чином Таїнства Хрещення, що було складено ще у перші віки християнства, для хрещення дитини запрошували лише одного хрещеного. Для немовля чоловічої статі це був чоловік, для дівчинки – жінка.
Пізніше у церковну традицію увійшов звичай надавати дитині двох хрещених батьків – духовного батька та духовну мати. Цей звичай утвердився і часом, і церковною свідомістю. Він і став узвичаєним в Українській Православній Церкві.
Стосовно запрошення декількох пар хрещених для одної дитини, то це є місцевою народною традицією деяких регіонів України. Церковними правилами це не передбачено.
Але чим більше людей долучиться до духовного виховання дитини, тим більші плоди це принесе. І неважливо, будуть вони формально називатися „хрещеними батьками” чи ні.

Повернутися в початок


Навіщо на 40 день мати приносить дитину до церкви?

Блаженійший Митрополит Володимир: 40-денний термін, після котрого жінка-породілля разом із новонародженим приходять до храму, є давнім церковним звичаєм, встановленим за прикладом і на згадку про принесення до Ієрусалимського храму Богонемовля Ісуса Пречистою Богородицею.
За канонами Святої Церкви, робиться це за закінченням тілесного очищення матері після пологів та услід за хрещенням дитини. За встановленим чином, священик разом із матір’ю, яка стоїть поряд, читає особливі молитви, в котрих підносить подяку Богові та закликає на неї Його ласку. З цього дня жінка вже може відвідувати богослужіння та повинна приступити до Таїнства Святого Причастя.
Під час приходу до храму здійснюється й уцерковлення дитини. Хлопчика священик заносить у олтар, а дівчинку благословляє перед іконою Божої Матері.
І мати і дитина отримують благословення від священика. Мати – на добродійне життя, немовля – на тілесне та духовне зростання.

Повернутися в початок


Чи треба хрестити немовлят? Вони ж ще нічого не розуміють?

Блаженніший Митрополит Володимир: Хрещення немовлят почалося ще з апостольських часів. Від них, звичайно, неможливо чекати віри і покаяння, але їх хрестять у силу віри батьків і восприємників (хрещених), на яких лежить святий обов’язок навчити охрещених істинам віри і допомогти їм відродитися для нового життя, зростаючи від сили в силу. Ми молимося за дітей і віримо, що по нашим молитвам Господь може дарувати їм різноманітні блага. Тому чи можна сумніватися в тому, що благодать, яка подається дітям, по молитвам усієї Церкви, в Таїнстві Хрещення, принесе відповідні плоди? Адже ми знаємо, що Сам Господь дозволив дітям приходити до Нього (Лк. 18,15-16) і що святий Іоанн Хреститель прославив Господа в утробі матери. Віруючі батьки також хочуть, щоб їх діти не були позбавлені благодаті Таїнств, особливо Причастя. Тому Православна Церква не тільки благословляє хрестити немовлят, але також благословляє і наполегливо радить регулярно приносити їх до Церкви на Причастя. А практика показує, що ті діти, які змалечку постійно причащаються, не тільки швидко і глибоко засвоюють істини православної віри, але й ростуть здоровими і спокійними.
Повернутися в початок


Чи потрібні хрещені дорослим?

Блаженніший Митрополит Володимир: У давнину хрещені батьки були і у дорослих, але, на відміну хрещених у дітей, їх турбота про новонаверненого з прийняттям Таїнства Хрещення закінчувалася. Вони готували людину до Хрещення: допомагали вивчати основи віри, свідчили про людину перед Церквою і готували до церковного життя. Традиційно ця підготовка до Хрещення, так зване оглашення відбувалася під час великих постів Різдвяного і Великого, а Хрещення звершувалося напередодні Різдва та Пасхи, про що і досі нагадують деякі особливості служб Навечірря Різдва та Великої Суботи перед Великоднем. Ця загальноцерковна турбота про тих, хто готується до Хрещення, збереглася і в молитвах про них на літургії оглашених. Підготовка до Хрещення, навчання основам віри, як і саме Хрещення, відбувалося в храмі. Але поступово Таїнство Хрещення (хрестини) набуло характер приватної сімейної треби, але його загальноцерковне і пасхальне значення, звичайно, залишається, і священики зобов’язані нагадувати про це, так само, як і про велику відповідальність хрещених батьків, про яку вони часто забувають. Таким чином, вивчення Закону Божого і основ православної віри потрібно не тільки дітям, але й дорослим членам Церкви.
Повернутися в початок


Як підготуватися до Таїнства Хрещення дорослій людині?

Блаженніший Митрополит Володимир: Від того, хто приходить до Таїнства Хрещення у дорослих літах потрібні, насамперед, віра і покаяння. Ще з першохристиянських часів Хрещенню завжди передувало ознайомлення з віровченням. Християнин, який по вірі приймав Таїнство, розумом і серцем мав усвідомити його особливе містичне значення. А саме те, що в ньому він перероджується, знаходить нове, невідоме до цього розуміння життя, вступає у нові стосунки зі світом. Як тоді, так і зараз, той, хто хоче переступити поріг спасіння через приналежність до Православної Церкви, повинен за допомогою священика або обізнаної людини пізнати основні християнські догмати, налаштувати себе на церковне життя. Проникнення вірою обов’язково приводить до покаяння, бажання змінитися, без якого неможливе осмислене Хрещення. І вже в самому Таїнстві людина бере на себе образ каяття, обіцяє долати свої гріховні схильності та отримує для цього благодатну Божу допомогу.
Повернутися в початок


Чи можна хреститися двічі, якщо перший раз людина була охрещена у несвідомому віці?

Блаженніший Митрополит Володимир: Хрещення, за словами Святого Письма, — це народження звище «водою і Духом». Як неможливо вдруге народитися тілом, так неможливо вдруге народитися й духовно. Церква навчає, що допустиме лише одне хрещення. У Символі віри — основі Православного віровчення — чітко говориться: «Сповідую єдине хрещення…». Підтвердження цьому знаходимо й у Новому Завіті. Святий апостол Павел каже, що має бути один Бог, одна віра, одне хрещення. Книга Діянь розповідає про те, що апостол Петро хрестив дім (тобто — родину) сотника Корнилія, дім Лідії. Інші апостоли також приводили до хрещення цілі сім’ї, в яких, звичайно, були маленькі діти. Тому, якщо хрещення й було неусвідомленим, воно є істинним. А у випадку, якщо людина лише у зрілому віці свідомо увірувала, їй достатньо пригадати, що вона вже хрещена, порадуватися з цього, та жити згідно з заповідями Божими.
Повернутися в початок


Кого можна брати хрещеними для своєї дитині і хто не може бути хрещеними батьками?

Блаженніший Митрополит Володимир: Обов’язкова вимога до тих, кого запрошують стати хрещеними батьками для дитини — це сповідування віри, приналежність до Православної Церкви та благочестиве життя за Євангельським вченням. Хрещеними дитини не можуть бути його рідні батьки, чоловік і жінка одночасно для одної дитини, психічно хворі люди, малолітні, а також ченці або черниці. В усіх інших випадках, перш за все, потрібно керуватися мотивами корисності для морального виховання дитини. Треба розуміти, що, запрошуючи когось бути хрещеним для своєї дитини, Ви обираєте для неї духовного наставника, взірець позитивних якостей та просто близьку людину, з якою вона буде спілкуватися протягом життя.
Повернутися в початок


Чи можна відмовитися від хрещених батьків, якщо вони не виконують свої обов’язки? Чи потрібно в такому випадку перехрещувати дитину і запрошувати інших хрещених?

Блаженніший Митрополит Володимир: Ніякі обставини поведінки хрещених батьків не є приводом для повторного Хрещення. На істинність і благодатність таїнства не впливають гріхи ні хрещених, ні рідних батьків дитини. Щодо відмови від спілкування з хрещеними, то воно, справді, може бути припинено через певні обставини. Причиною до цього може бути, наприклад, відступництво від віри, тобто, відпадіння від Православної Церкви. Або неблагочестивий спосіб життя, що саме по собі вже вказує на невиконання обов’язків духовного батька по відношенню до хрещеника. Духовний союз, котрий був засвідчений у таїнстві Хрещення, в таких випадках вважається скасованим. А замість хрещеного батька або матері можна запросити для виховання у вірі та благочесті іншу воцерковлену людину, яка зможе принести дитині духовну користь.
Повернутися в початок


Якщо батьки не встигли охрестити дитину і вона померла, чи означає це, що для неї неможливе спасіння?

Блаженніший Митрополит Володимир: Православна Церква, піклуючись про спасіння кожної людини та, посилаючись на те, що ніхто не знає свого останнього часу, закликає не відкладати хрещення немовлят. Підставою до цього заклику є слова Самого Христа: «Якщо хто не народиться від води і Духа, не може увійти в Царство Боже». Проте бувають незалежні від батьків обставини, коли вони не встигли охрестити дитину. У такому випадку, всім близьким покійного немовля потрібно у своїй домашній молитві постійно і ревно звертатися до милості Божої, пам’ятаючи, що вона не має краю. Про таку милість до померлих нехрещеними немовлят ще в древній Церкві наголошували шановані християнські святі: преподобний Єфрем Сирин та святитель Григорій Ниський. Утішає в скорботі й святитель XIX століття – Феофан Затворник. Він наполягає на тому, що нікого не слід вважати засудженим і закликає гаряче молитися та «зміцнюватися у надії на невичерпне милосердя Боже».
Повернутися в початок


Чи вважається Хрещення дійсним, якщо під час Таїнства людина не була віруючою?

Блаженніший Митрополит Володимир: Таїнство Хрещення, звершене за такими обставинами, вважається дійсним. Участь в ньому не є актом формального вступу до якої-небудь організації. Божественна природа Церкви відрізняється від природи будь-якого світського закладу. Православна Церква є містичним тілом Господа Ісуса Христа. Тому й Хрещення, а через нього прилучення до Церкви – це, в першу чергу, містичне народження душі для вічного життя у Христі. Безперечно, свідоме релігійне переконання необхідно для такого спасительного буття, але ми не можемо зводити сутність Хрещення лише до осмисленого вибору, цим самим принижуючи великий дар Божий.
Повернутися в початок


Якщо людина була охрещена у дитинстві, а увірувала лише у зрілому віці, чи є для неї дійсним таке Таїнство?

Блаженніший Митрополит Володимир: До Хрещення людина ще зв’язана первородним гріхом, котрий змивається в Таїнстві. Безсмертна душа вже живе, існує, але істинно вона починає жити лише за допомогою Божої Благодаті, яку отримує «водою і Духом». Протягом життя людина має духовно зростати і розвивати надані Богом таланти. Допомогу для такого зростання вона отримує саме в Таїнстві Хрещення. За образним виразом, людина стає сосудом, котрий мусить наповнити вірою, любов’ю та добрими справами. Тобто форма повинна заповнитись вмістом. І якщо хтось прийшов до усвідомлення істинного сенсу буття в дорослому віці, це означає тільки те, що той справжній, але до цього порожній сосуд буде служити за своїм призначенням і прямувати до спасіння.
Повернутися в початок


Чи дійсно, що коли людина приймає хрещення, вона автоматично досягає спасіння?

Блаженніший Митрополит Володимир: Сам факт звершення Таїнства Хрещення ще не приводить того, кого хрестять, до спасіння. Можна сказати, що Хрещення – це перший крок на шляху до життя вічного. Необхідною умовою спасіння є дієва віра – віра, що підтверджується добрими справами. А також справжнє християнське життя згідно заповідей Божих та участь у Таїнствах Церкви. Особливо у таїнствах Сповіді та Причастя. Ми врятовані не тому, що лише віримо у надприродну владу та могутність Христа. Не такої віри бажає від нас Бог. А тому, що приймаємо усім нашим єством і робимо власними ті бажання, яких очікує від нас Господь. Неможливо знати Христа і не бажати випити ту чашу, яку Він випив, і хреститися тим Хрещенням, яким Він хрестився. Занурення у воду під час Хрещення є образом смерті і воскресіння. У Хрещенні ми вмираємо для гріха, і воскресаємо, народжуємося для життя вічного. Справжня віра змінює, преображає, життя людини. Християнин бере хрест власного життя і несе його за своїм Богом і Спасителем. Християнин навчається відрізняти добро від зла і вступає в боротьбу з гріхом, навчається жити в мирі з Богом і власною совістю. Це і є шляхом до спасіння, а вирішувати нашу долю у вічності буде Господь під час Страшного Суду.
Повернутися в початок


Чи дійсно у випадку смертельної небезпеки людину може охрестити і мирянин?

Блаженніший Митрополит Володимир: Так, за відсутності священика, небезпечно хвора людина може бути охрещена дияконом, псаломщиком і навіть мирянином: чоловіком або жінкою. Мирянин, який взяв на себе відповідальність звершення таїнства Хрещення, сам повинен бути хрещеним, мати віру і усвідомлювати важливість таїнства. Під час занурення людини у воду, або окроплення її водою він повинен правильно промовити тайнозвершувальні слова: «Хрещається раб Божий (або раба Божа, називає ім’я, „У ім’я Отця (перше занурення). Амінь. і Сина. Амінь (друге занурення), і Святого Духа. Амінь. (третє занурення)”. Якщо людина, яку хрестять, одужає, треба разом з тим, хто хрестив, прийти до священика. Священик передусім переконається в тому, що Хрещення було звершено правильно, і після цього прочитає необхідні молитви і звершить Таїнство Миропомазання. Якщо ж з’ясується, що Хрещення було здійснене неправильно: не трьома зануреннями, з викривленою чи взагалі хибною тайнозвершувальною формулою тощо, священик має звершити Таїнство за звичайним чинопослідуванням. Але треба пам’ятати, що звершення Таїнства Хрещення мирянином є виключенням із правил і можливе лише у виняткових обставинах – у випадку смертельної небезпеки людини.
Повернутися в початок


Що таке первородний гріх, якого позбувається людина у Таїнстві Хрещення?

Блаженніший Митрополит Володимир: Створені Богом перші люди отримали від Творця безсмертя та свободу волі, як найголовніші дари і відзнаку богоподібності. З біблійної розповіді відомо, що прародителі не змогли правильно скористатися своєю свободою. Вони впали в сатанинську спокусу, порушили Божу заповідь послуху та скоїли, таким чином, перший гріх. Як попереджав Господь, через гріхопадіння Адам і Єва, і через них все людство втратили безсмертя. Про це свідчить і святий апостол Павел, коли говорить, що “відплата за гріх — смерть” (Рим. 6, 23).
Зважаючи на те, що в прародителях містилося на той час усе майбутнє людство, то і гріх, і його наслідок – смерть, перейшли на всіх людей. Все той же апостол Павел пише: “Через одного чоловіка гріх увійшов у світ, і з гріхом – смерть, так і смерть перейшла на всіх людей, бо в ньому всі згрішили” (Рим. 5, 12).
Але милосердний Господь не залишив нас без можливості покаяння і спасіння, тому “віддав Сина Свого Єдинородного, щоб усякий, хто вірує в Нього не загинув, але мав життя вічне” (Ін. 3, 16).
Кожен, хто вірує в Ісуса Христа, якого святі отці називають другим Адамом, хто приймає Таїнство Хрещення, як підтвердження свого бажання жити з Богом, той в цьому Таїнстві змиває гріх першого Адама й отримує благодатну запоруку вічного життя.

Повернутися в початок





 
© Українська Православна Церква
Технічна підтримка Global Ukraine
    Карта сайта