Предстоятель УПЦ 
 Бiографiя
 Пастирське слово
 Проповіді
 Питання-Вiдповiдь
 Інтерв'ю

Предстоятель УПЦ 

 Бiографiя
 Пастирське слово
 Проповіді
 Питання-Вiдповiдь
 Інтерв'ю

Церква 
 Новини
 Історія
 Священний Синод
 Єпископат
 Єпархії
 Монастирі
 Навчальні заклади
 Офіційні видання

Київська єпархія 
 Храми Києва

Наші святині 
 Ікони
 Святі

Фотогалерея 
 Предстоятель
 Події






Українська Православна Церква / Ukrainian Orthodox Church / Украинская Православная Церковь Питання і відповіді (FAQ)



[ Поставте запитання ]


Розділ: Зміст -> Що таке Церква


Питання
·  Яку Церква має структуру і на яких принципах вона ґрунтується?
·  Звідки з’явилася в Церкві ієрархія і навіщо вона?
·  За яким принципом Церква обирає собі духовенство і ієрархів?
·  Яка роль віруючих у Церкві?
·  Як стати священиком або єпископом?
·  Що таке Церква? Як у декількох словах визначити її головну суть?
·  Чому церквою ми називаємо і будівлю, і усіх віруючих?
·  Як розуміти вислів, що Церква є Тілом Христовим?
·  Як розуміти, що є Церква земна і Церква небесна?
·  Кого можна вважати справжнім членом Церкви?
·  Що таке благодать і де її можна відчути?
·  Подскажите, пожалуйста, в каком храме города Киева можно найти икону св. Анастасии Узорешительницы. Заранее благодарю.
·  мое имя яна как правильно записывать его в церковных записках
·  Подскажите, как правильно обращаться к священнику, духовному лицу согласно его сану (простой служитель, настаятель прихода, метрополит и т.д.)

 Відповідь
 
Яку Церква має структуру і на яких принципах вона ґрунтується?

Блаженніший Митрополит Володимир: Істинною Церквою Христовою є Свята Православна Церква. Главою Православної Церкви є Господь наш Іісус Христос.
Єдина Православна Церква складається з декількох Помісних Церков, на чолі кожної з яких стоїть Предстоятель: Патріарх, Митрополит або Архієпископ.
Кожна Помісна Церква складається з церковних областей – єпархій. На чолі кожної єпархії стоїть керуючий нею архієрей: єпископ, архієпископ або митрополит.
Єпархія вважається найменшою церковною одиницею, бо в ній ми маємо усі ступені священства: єпископа, священиків, дияконів і, звісно, народ Божий.
Але і єпархія має свою внутрішню структуру. Церковна область складається з церковних районів – благочинній. На чолі кожного з них стоїть призначений єпископом священик – благочинний. Благочиння складаються з парафій, які очолюють священики – настоятелі парафіяльних храмів.
Окремо стоять монастирі, які підпорядковані або керуючому єпархією архієрею, або безпосередньо Предстоятелю Церкви. Такі монастирі називаються ставропігійними.
А головними принципами, на яких стоїть Церква, є єдність у вірі, дотримання канонів і правил Православної Церкви, єдність у Таїнствах та взаємне визнання єпископату і духовенства, що дозволяє православному священнослужителю, наприклад, нашої Української Православної Церкви приймати участь у богослужіннях будь-якої Православної Церкви світу.
(Ефір ТРК "Ера" 02.02.2004)

Повернутися в початок


Звідки з’явилася в Церкві ієрархія і навіщо вона?

Блаженніший Митрополит Володимир: Ієрархія в Церкві встановлена самим Господом нашим Іісусом Христом, який є Главою Церкви. Він обрав собі апостолів, послав їх на проповідь, звелів хрестити усі народи в ім’я Отця і Сина і Святого Духа та навчати всьому, що заповідав Сам. Благодать Святого Духа апостоли отримали в день П’ятидесятниці, якій і вважається днем народження Церкви.
Апостоли обрали перших дияконів та поставили перших єпископів для заснованих ними Помісних Церков. Наприклад, першим єпископом Єрусалиму був апостол від 70-ти Яков, син Йосифа Обручника, якого називали „братом Господнім”. А першим єпископом Кіпру був Лазар Четвероденний, якого воскресив Христос напередодні свого входу до Єрусалиму.
З того часу і донині єпископи поставляють нових єпископів, а також священиків і дияконів.
А існує церковна ієрархія для того, щоб підтримувати благодатне життя Церкви: через Хрещення народжувати нових чад Божих, через Сповідь примирювати їх з Богом та звершувати головне Таїнство Церкви – Святу Євхаристію – Таїнство Тіла і Крові Господніх.
Ефір ТРК "Ера" 03.02.2004

Повернутися в початок


За яким принципом Церква обирає собі духовенство і ієрархів?

Блаженніший Митрополит Володимир: На служіння Своїй Церкві людей обирає Господь. Ми віримо, що в Церкві діє Дух Святий і без волі Божої нічого не відбувається. Своє волевиявлення Господь здійснює через Свою Церкву.
З одного боку кандидата у священнослужителі обирає Священноначалля. З іншого боку свою згоду, або як кажуть рецепцію, на це дає і народ Божий. Під час хіротонії єпископ звертається до людей, вказуючи на кандидата, зі словами: „Аксіос?”, що перекладається з грецької „Достойний?”. І чує трикратну відповідь від духовенства і народа „Аксіос-Достойний”.
Кандидат у священство має відповідати вимогам церковних канонів, мати відповідне життя та богословську освіту. Але у часи, коли недостає духовенства або церковних шкіл, діє правило святителя Василя Великого, який головним критерієм при обранні кандидата у священство вважав принцип: „Аби був благочестивим”.
Ефір ТРК "Ера" 04.02.2004

Повернутися в початок


Яка роль віруючих у Церкві?

Блаженніший Митрополит Володимир: Звертаючись до перших християн, а через них і до нас, апостол Павел називає їх „святими”, „своїми Богові”, „членами Тіла Христового”, а апостол Петро у своєм посланні каже „ви - рід обраний, царствене священство, народ святий, люди відновлення... колись не народ, а нині народ Божий” (1 Пет. 2, 9-10). Тому з першохристиянських часів за членами Церкви і закріпилася назва – „народ Божий”.
Учень апостола Петра святий Ігнатій Богоносець каже, що „без єпископа немає Церкви”, а в іншому місці додає: „Де єпископ, там і народ Божий, а де народ Божий, там і Вселенська Церква”. Тобто Церкви немає без народу Божого, бо навіщо пастух, коли немає стада.
Головним же служінням, до якого покликані усі віруючи (окрім добрих справ і особистого благочестя), є спільна хвала Богові під час головного церковного богослужіння – Євхаристії, що перекладається з грецької як „подяка”. Божественна літургія звершується не одним тільки духовенством, а спільно з народом Божим. Тому і називається служба „літургією”, що з грецької перекладається як „спільна справа”.
Та й слово „Церква” від грецького „Екклесія” – „зібрання”. Таким чином, не праві ті, хто вважає, що Церква – це тільки священики, або церковнослужителі. Церква – це весь народ Божий: і духовенство, і віруючі.
Ефір ТРК "Ера" 05.02.2004

Повернутися в початок


Як стати священиком або єпископом?

Блаженніший Митрополит Володимир: По-перше, треба любити Бога, любити молитися та любити відвідувати храм. Бо головне служіння священнослужителя – це молитва – молитва церковна і молитва домашня. Священик поставляється, перш за все, для звершування богослужінь, тому-то кандидат і повинен мати до цього і бажання, і багаторічну звичку.
По-друге, треба мати богословську освіту. Часи, коли не вистачало духовенства та духовних навчальних закладів минають. Тому, для людини, яка бажає присвятити своє життя служінню Богові, необхідно закінчити курс духовної семінарії.
По-трете, якщо бажання прийняти сан з’явилося у зрілому віці, треба звернути увагу на відповідність кандидата вимогам канонічних правил. Наприклад, згідно одного з них, кандидат до священства може бути одружений лише один раз, мати дружину, що теж за ним першим браком.
Обираючи кандидата, треба приділити увагу життю ставленика, щоб він, як говорять правила, мав „добре свідчення” про себе, навіть, від зовніх.
Але хочу сказати разом з апостолом, що „хто єпископства (або священства) бажає – добра бажає”, бо як каже Господь "жниво велике, а женців мало; тож благайте Господаря жнива, щоб вислав женців на жниво Своє" (Лк. 10, 2).
Ефір ТРК "Ера" 06.02.2004

Повернутися в початок


Що таке Церква? Як у декількох словах визначити її головну суть?


Блаженніший Митрополит Володимир:Свою віру у Церкву ми сповідуємо у Символі віри: „Вірую у єдину, святу, соборну і апостольську Церкву”.
Існує дуже багато визначень Церкви. І всі вони відкривають нам різні сторони цього незбагненного поєднання Божого і людського.
Ми називаємо Церкву – Домом Божим, бо Господь заснував Церкву, є її Главою і перебуває в ній у благодаті Таїнств.
Ми слідом за Євангелієм називаємо Церкву – Тілом Христовим, бо головним Таїнством Церкви є встановлене на Таємній Вечері Таїнство єднання віруючих з Христом через Причастя Тіла і Крові Христових.
Ще ми називаємо Церкву – Небом на Землі, або сходинками на Небо, бо саме в Церкві Господь являє себе нам, а ми піднімаємося до Нього.
Серед багатьох визначень Церкви існує і класичне катехизичне, згідно якого:
Церквою є встановлена Господом нашим Іісусом Христом спільна людей, поєднаних єдиною вірою, єдиною ієрархією і єдиними Таїнствами.

Повернутися в початок


Чому церквою ми називаємо і будівлю, і усіх віруючих?


Блаженніший Митрополит Володимир:Будівлю, храм ми називаємо церквою (з маленької літери) бо Церква в цій будівлі збирається для звершення свого служіння Богові. Тому храми і мають свій ні до чого не схожий устрій, в якому все нагадує нам про Бога та Царство Небесне.
Що стосується Церкви як зібрання віруючих, то воно має два виміри: загальний і конкретний. З одного боку Церквою називають усіх віруючих в усьому світі.
Але й кожне зібрання віруючих у храмі на Богослуження є явленням усієї повноти Церкви у конкретному місці. Бо як каже Господь: „Де двоє, чи троє зібрані в ім’я Моє, там і Я серед них” (Мф. 18, 20).
Треба завжди пам’ятати, що збудований особливим чином та освячений Церквою, храм є будівлею, присвяченою Богові. Тому однім з найстрашніших гріхів, гріхом богоборства і святотатства є руйнування храмів, або перетворення їх на звичайні будівлі та використання не за призначенням.

Повернутися в початок


Як розуміти вислів, що Церква є Тілом Христовим?


Блаженніший Митрополит Володимир: Дійсно апостол Павел у своїх посланнях постійно називає Церкву Тілом Христовим, Господа нашого Іісуса Христа – Главою Церкви, а віруючих – членами Тіла Христового.
В цих словах розкривається одна з головних властивостей Церкви. Вона не є просто організацією людей, що подібна до партії або громадського об’єднання. Церква має іншу природу. Вона є Бого-людським живим організмом.
А явлення Церкви як Тіла Христового відбувається під час звершення Божественної Євхаристії, коли вірні причащаються, під виглядом хліба і вина, Тіла і Крові Христових. І таким чином поєднуються зі своїм Главою – Христом. І у Христі поєднуються між собою у єдине Тіло Христове, стаючи один одному братами і сестрами у Христі.

Повернутися в початок


Як розуміти, що є Церква земна і Церква небесна?

Блаженніший Митрополит Володимир: Церква Христова об’єднує не тільки людей, які зараз живуть на землі. Церква поєднує також Небо і землю, поєднує людей прийдешніх, сьогоднішніх та майбутніх поколінь, віруючих у Христа.
В такому сенсі Церква небесна і Церква земна складають єдину Церкву, Главою якої є Христос.
Як каже апостол Павел: „ви вже не чужі і не пришельці, але співгромадяни святим і свої Богові, утверджені на основі Апостолів та пророків, маючи наріжним каменем Самого Іісуса Христа” (Еф. 2, 19-20).
Церква небесна – це ангели Божі, всі святі, що догодили Богові своїм життям або мученицькою кончиною, а також Пречиста Богородиця і Приснодіва Марія.
Церква земна – це всі хрещені в ім’я Пресвятої Тройці православні християни, що живуть в цілому світі, сповідують свою віру у Христа Спасителя та єднаються між собою благодаттю церковних Таїнств.
Спілкування між Церквою земною і небесною відбувається постійно, завдяки нашим молитвам до Господа нашого Іісуса Христа, Пресвятої Богородиці, ангелів та святих. А також завдяки їх піклуванню про нас, та постійній допомозі на шляху до Царства Небесного.

Повернутися в початок


Кого можна вважати справжнім членом Церкви?


Блаженніший Митрополит Володимир: Насамперед, для того, щоб стати членом Церкви, треба народитися до життя вічного у Таїнстві Хрещення.
А справжнім членом Церкви можна назвати людину, яка дійсно живе церковним життям.
Як людина, що народилася, потребує батьківського тепла та живиться спочатку материнським молоком, а потім переходить і на тверду їжу, так і народжена у Хрещенні християнська душа потребує духовної їжі. У Церкві ми отримуємо благодать Таїнств, які живлять наше духовне життя. Тому справжнім членом Церкви є той, хто регулярно відвідує церковні служби, сповідується і причащається Святих Христових Тайн.
Люди у своєму земному житті навчаються спільній людській мові, яка допомогає нам розуміти один одного. Так і в житті духовному ми навчаємося спілкуватися з Богом, Пресвятою Богородицею, ангелами та святими за допомогою слів молитви. Тому справжнім членом Церкви можна назвати того, хто розуміє мову молитви та шанує Бога і святих Його.
Кожна людина в своєму житті навчається правилам взаємовідносин між людьми та отримує професійні знання. Так і головні закони життя духовного містяться у Святому Письмі: заповідях Божих, словах Господа нашого Іісуса Христа та повчаннях апостольських. Тому справжнім християнином є той хто читає Слово Боже та живе у відповідності до Нього.

Повернутися в початок


Що таке благодать і де її можна відчути?

Блаженніший Митрополит Володимир: Благодаттю називається спасительна дія на людей Святого Духа, що перебуває в Церкві з дня П’ятидесятниці. Вона сходить через любов Бога Отця заради викупних заслуг Сина Божого Іісуса Христа, Його клопотанням. Божественна благодать необхідна на всіх ступенях духовного життя людини: вона починає (попереджуюча або спонукаюча), продовжує і завершує наше спасіння. Благодать, або благодатні дари подаються Святим Духом, и тому про щедро наділену благодаттю людину говорять, що вона стяжала Святого Духа, або наповнилася Ним. Подається благодать у семи Таїнствах Церкви і в церковних обрядах, що являють собою поєднання особливих священодій і молитов, серед яких деякі називаються звершувальними (відносно Таїнств) і полягають переважно в прикликанні Святого Духа. Для дійсності Таїнств потрібен законний звершувач, єпископ або священик, що звершує їх від імені Церкви і разом із нею. Церковна ієрархія і Таїнства невід’ємні один від одного.
Повернутися в початок


Подскажите, пожалуйста, в каком храме города Киева можно найти икону св. Анастасии Узорешительницы. Заранее благодарю.

Иконы святой великомученицы Анастасии Узорешительницы есть во многих храмах Киева, например, в больничном храме святителя Михаила, первого митрополита Киевского. Зайдя в храм, Вы можете спросить на свечном ящике, есть ли в храме интересующая Вас икона.
Повернутися в початок


мое имя яна как правильно записывать его в церковных записках

Блаженнейший Митрополит Владимир: По-церковному Ваше имя будет звучать - Иоанна.
Повернутися в початок


Подскажите, как правильно обращаться к священнику, духовному лицу согласно его сану (простой служитель, настаятель прихода, метрополит и т.д.)

Редакция: Существует несколько типов обращения к духовным лицам. Если это священник, к нему в личной беседе можно просто обратиться "батюшка", если это архиерей (епископ, архиепископ, митрополит) - то "владыка". Существуют такж официальные формы обращения. К священникам: иереям, иеромонахам - Ваше преподобие. протоиереям, игуменам, архимандритам - Ваше высокопреподобие. К архиереям: епископам - Ваше преосвященство. архиепископам, митрополитам - Ваше высокопреосвященство. Предстоятелю Украинской Православной Церкви Блаженнейшему Митрополиту Владимиру - Ваше Блаженство.
Повернутися в початок





 
© Українська Православна Церква
Технічна підтримка Global Ukraine
    Карта сайта